Thursday, 14 June 2012

Ayat 41 dan 42 surah Al Maidah drpd kitab Muallimut Tanzil bagi Imam Al Bughawi

Ayat 41 dan 42 surah Al Maidah drpd kitab Muallimut Tanzil bagi Imam Al Bughawi

 يا أيها الرسول لا يحزنك الذين يسارعون في الكفر من الذين قالوا آمنا بأفواههم ولم تؤمن قلوبهم ومن الذين هادوا سماعون للكذب سماعون لقوم آخرين لم يأتوك يحرفون الكلم من بعد مواضعه يقولون إن أوتيتم هذا فخذوه وإن لم تؤتوه فاحذروا ومن يرد الله فتنته فلن تملك له من الله شيئا أولئك الذين لم يرد الله أن يطهر قلوبهم لهم في الدنيا خزي ولهم في الآخرة عذاب عظيم ( 
41
Wahai Rasul, janganlah menduka citakan dikau oleh mereka2 yang berlumba2 pada kekufuran drpd mereka2 yang berkata mereka itu dengan mulut2 mereka itu yang kami telah beriman pada hal tidak pernah beriman oleh Hati mereka itu, dan drpd orang2 Yahudi yang suka sangat mereka itu suka mendengar( membenar oleh hati mereka itu ) bagi kata2 dusta lagi yang suka mendengar ( membenar oleh Hati ) mereka itu bagi Kaum yang lain pada hal tidak pernah datang mereka itu akan dikau, yang suka menukar mereka itu akan kalam drpd tempatnya, yang berkata mereka itu jika diberikan akan kamu akan ini ( hukuman selain rejam bagi lelaki dan perempuan yang telah merasakan wati yang halal )maka ambil oleh kamu dan jika tidak didatangkan akan kamu akan dia ( hukuman rejam ) maka jauhilah sekelian kamu. dan sebenarnya Sesiapa yang  menghendaki Allah akan kufurnya maka tiadalah engkau boleh miliki ( memberi pertolongan ) baginya drpd Allah sedikitpun, mereka2 itulah orang2 yang tidak menghendaki Allah bahawa membersih Allah akan Hati2 mereka itu, bagi mereka itu kehidupan yang hina dina didunia dan bagi mereka itu AZAB yang Memedihkan di Akhirat.
( سماعون للكذب أكالون للسحت فإن جاءوك فاحكم بينهم أو أعرض عنهم وإن تعرض عنهم فلن يضروك شيئا وإن حكمت فاحكم بينهم بالقسط إن الله يحب المقسطين ( 42 ) ) 
Yang sangat suka mendengar bagi kata2 dusta lagi yang memakan akan yang Haram(Rasuah) maka jika mendatangi mereka itu akan dikau ( Ya Muhammad ) maka hukumlah antara mereka itu atau berpaling( tinggalkan) drpd mereka itu, dan jika engkau(Ya Muhammad ) berpaling drpd mereka itu maka tiada yang boleh memudharatkan akan dikau sedikit pun dan jika berhukum engkau (Ya Muhammad) , maka berhukumlah antara mereka itu dengan adil, kerana sesungguhnya Allah sukakan orang2 bersikap Adil.

Syarah/tafsir drpd Tafsir imam Al Bughawi as Shafei:
قوله تعالى : ( سماعون للكذب أكالون للسحت ) قرأ ابن كثير وأبو جعفر وأهل البصرة والكسائي " للسحت " بضم الحاء ، والآخرون بسكونها ، وهو الحرام ، وأصله الهلاك والشدة ، قال الله تعالى : ( فيسحتكم بعذاب ) ( طه ، 61 ) ، نزلت في حكام اليهود كعب بن الأشرف وأمثاله ، كانوا يرتشون ويقضون لمن رشاهم . 
Shukti bermakna Haram dan asal maknanya binasa dan kesempitan, berfirman Allah Taala dalam surah Taha ayat 61 ( maka membinasa Allah akan sekelian Kamu dengan Azab ) yang turun ayat ini pada Hakim2 Yahudi seperti Kaab bin AlAshraf dan seumpamanya yang adalah mereka itu menerima Rasuah dan membelakan bagi mereka yang merasuah akan mereka itu.
قال الحسن : كان الحاكم منهم إذا أتاه أحد برشوة جعلها في كمه فيريها إياه ويتكلم بحاجته فيسمع منه ولا ينظر إلى خصمه ، فيسمع الكذب ويأكل الرشوة . 
Berkata Hasan Basri: Adalah Hakim drpd Yahudi, apabila mendatangi sesaorang akan dia bersama Rasuah yang dimasukan dalam lengan bajumaka melihat ia akan dia dan berkata2 ia dengan hajatnya maka mendengar ia drpdnya dan tidak mengambil perhatian ia kepada lawannya maka mendengar ia akan yang dusta dan memakan mereka akan Rasuah.
وعنه أيضا قال : إنما ذلك في الحكم إذا رشوته ليحق لك باطلا أو يبطل عنك حقا . فأما أن يعطي الرجل الوالي يخاف ظلمه ليدرأ به عن نفسه فلا بأس ،
Dan drpdnya lagi: berkata sesungguhnya demikian itu pada hukum, apabila rasuah yang didatangkan kepada engkau bagi membenarkan kebathilan atau membathalkan kebenaran, maka adapun jika memberi oleh Lelaki akan Wali( hakim) yang ditakuti zalimnya supaya terselamat/tertolak engkau  dengan dia drpd dirinya maka tak mengapa.

فالسحت هو الرشوة في الحكم على قول الحسن ومقاتل وقتادة والضحاك ،
Maka Shukt iaitu rasuah pada bab Hukum atas kata Hasan, Muqatel, Qatadah dan Duhhak.

وقال ابن مسعود : هو الرشوة في كل شيء ، وقال ابن مسعود : من يشفع شفاعة ليرد بها حقا أو يدفع بها ظلما فأهدي له فقبل فهو سحت ، فقيل له : يا أبا عبد الرحمن ما كنا نرى ذلك إلا الأخذ على الحكم ، فقال : الأخذ على الحكم كفر قال الله تعالى : ( ومن لم يحكم بما أنزل الله فأولئك هم الكافرون ) " سورة المائدة ، 44 " . 
Dan berkata Ibnu Masud: Sukht iaitu dinamakan Rasuah pada setiap suatu. Dan berkata Ibnu Masud: mereka yang memberi pertolongan akan apa suatu pertolongan, supaya terdatang dengan dia akan kebenaran dan tertolak dengan dia akan kezaliman maka memberi hadiah ia baginya maka terima ia maka iaitu Rasuah. 
Maka dikatakan baginya: Wahai Aba Abdar Rahman: Apa pendapat kamu  akan demikian itu melainkan mengambil hadiah atas Hakim2 maka berkata ia: mengambil ( rasuah kpd Hakim) kufur, berfirman Allah Taala: " sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka2 itulah sekelian orang yang Kafir. Surah al Maidah ayat 44.
أخبرنا عبد الواحد بن أحمد المليحي أنا عبد الرحمن بن أبي شريح أنا أبو القاسم البغوي ثنا علي بن الجعد أنا ابن أبي ذئب عن الحارث بن عبد الرحمن عن أبي سلمة بن عبد الرحمن عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " لعن الله الراشي والمرتشي " . . 
Drpd Abdillah bin Amrin ra. Bahawa Rasulullah saw bersabda melaknat Allah akan yang memberi Rasuah dan yang memberi Rasuah.
والسحت كل كسب لا يحل . 
Dan Sukht iaitu sekelian usha yang tidak Halal.
قوله عز وجل : ( فإن جاءوك فاحكم بينهم أو أعرض عنهم وإن تعرض عنهم فلن يضروك شيئا ) خير الله تعالى رسوله صلى الله عليه وسلم في الحكم بينهم إن شاء حكم وإن شاء ترك . 
firman Allah taala: maka jika mendatangi mere itu akan dikau maka berhukumlah antara mereka itu atau berpaling (tinggal/biar))drpd mereka itu maka tiada mereka itu boleh memudharatkan dikau sedikit pun. Iaitu memberi pilih oleh Allah akan Rasulnya saw pada Berhukum antara mereka itu kafir, berhukumlah jika mereka berkehendak atau biarkan/ tinggalkan jika mereka tidak menghendaki.
واختلفوا في حكم الآية اليوم هل للحاكم الخيار في الحكم بين أهل الذمة إذا تحاكموا إلينا؟ فقال أكثر أهل العلم : هو حكم ثابت ، وليس في سورة المائدة منسوخ ، وحكام المسلمين بالخيار في الحكم بين أهل الكتاب إن شاءوا حكموا وإن شاءوا لم يحكموا ، وإن حكموا حكموا بحكم الإسلام ، وهو قول النخعي والشعبي وعطاء وقتادة . 
dan bersalahan Ulama pada hukum ayat pada hari( zaman pengaran 500h)
Adakah harus bagi Hakim membuat pilihan pada hukuman antara Ahli Zimmah apabila meminta hukum mereka itu dengan hukuman islam kepada kita?
Maka berkata kebanyakan drpd Ahli Ilmu : iaitu Hukum yang Thabit dan tidak ada dalam surah al Maidah hukum yang di nashakkan dan Para Hakim Muslimin di beri pilihan bagi hukuman antara Ahli Kitab, jika menghendaki sekelian kamu( hukam muslimin ) nescaya hukumlah sekelian kamu dan jika menghendaki sekelian kamu nescaya tidak menghukum sekelian kamu dan jika berhukum sekelian kamu, berhukumlah dengan hukum islam, iaitu kata an Nakhaei, Syaabi, Atho dan Qatadah.
وقال قوم : يجب على حاكم المسلمين أن يحكم بينهم ،
berkata satu kaum: wajib atas Hakim muslimin bahawa berhukum anatara mereka itu.
 والآية منسوخة نسخها قوله تعالى : وأن احكم بينهم بما أنزل الله ( سورة المائدة ، 49 ) ، وهو قول مجاهد وعكرمة ،
Ayat " jika datang mereka itu akan dikau...... " dinashakkan yang menashakan dia  oleh firman Allah taala " dan berhukum oleh Muhammad antara mereka itu dengan apa yang diturun Allah..... Iaitu kata Mujahid dan Ekrimah.

 وروي ذلك عن ابن عباس وقال : لم ينسخ من المائدة إلا آيتان ، قوله تعالى : لا تحلوا شعائر الله نسخها قوله تعالى : فاقتلوا المشركين وقوله : فإن جاءوك فاحكم بينهم أو أعرض عنهم " نسخها قوله تعالى : وأن احكم بينهم بما أنزل الله "
 Dan diriwayatkan demikian itu drpd Ibni Abbas ra. Dan berkata ia : tidak dinashakan drpd Al Maidah melainkan dua ayat iaitu firman Allah taala: jangan merungkai sekelian kamu akan syiar Allah..... Menashakan dia oleh firman Allah " maka bunuhi sekelian kamu akan musyrikin......." dan firman Allah " jika mendatangi mereka itu akan dikau...... Menashakan ayat ini oleh firman Allah taala: dan hendakalah berhukum oleh sekelian kamu dengan barang yang diturunkan.......

فأما إذا تحاكم إلينا مسلم وذمي فيجب علينا الحكم بينهما لا يختلف القول فيه ، لأنه لا يجوز للمسلم الانقياد لحكم أهل الذمة قوله ( وإن حكمت فاحكم بينهم بالقسط ) أي : بالعدل ، ( إن الله يحب المقسطين ) أي : العادلين ، روينا عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : " المقسطون عند الله على منابر من نور " . 
Maka adapun apabila minta berhukum kepada kita( islam) oleh Muslim dan Zimmi maka wajib atas kita berhukum antara mereka berdua yang tidak berlaku ikhtilaf perkataan padanya, kerana tidak harus bagi MUSLIM mematuhi bagi hukum Ahli Zimmah, firman Allah  " dan jika berhukum engkau( Muhammad saw) .maka berhukumlah antara mereka itu dengan adil, kerana sesungguhnya Allah sukakan orang2 bersikap Adil.
Telah meriwayat kami drpd Nabi saw : Orang yang adil itu disisi Allah atas  Mimbar2 yang di buat drpd NUR.....



Sent from my iPad

No comments:

Post a Comment