أَقْسَامُ الْعَامِّ
بسم الله الرحمن الرحيم
[ أَقْسَامُ الْعَامِّ ] .
Bahagian2 lafaz Umum.
الْعَامُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَقْسَامٍ :
Lafaz umum terbahagi kepada tiga bahagian.
الْأَوَّلُ : الْبَاقِي عَلَى عُمُومِهِ : قَالَ الْقَاضِي جَلَالُ الدِّينِ الْبُلْقِينِيُّ وَمِثَالُهُ عَزِيزٌ ، إِذْ مَا مِنْ عَامٍّ إِلَّا وَيُتَخَيَّلُ فِيهِ التَّخْصِيصُ ، فَقَوْلُهُ يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ [ الْحَجِّ : 1 ] . قَدْ يُخَصُّ مِنْهُ غَيْرُ الْمُكَلَّفِ . وَ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ [ الْمَائِدَةِ : 3 ] . خُصَّ مِنْهَا حَالَةُ الِاضْطِرَارِ ، وَمَيْتَةُ السَّمَكِ وَالْجَرَادِ . ( وَحَرَّمَ الرِّبَا ) [ الْبَقَرَةِ : 275 ] خُصَّ مِنْهُ الْعَرَايَا .
Pertamanya: kekal atas umumnya. Berkata qadhi Jalalluddin Al Bulqini dan mithalnya sangat banyak. Kerana tidak ada drpd umum melainkan dan di khayalkan padanya ada takhsis.
Maka firman Allah taala: " wahai sekelian manusia takut sekelian kamu akan tuhan kamu" surah al Haj ayat 1. Sungguhnya di takhsiskan drpdnya akan selain mukallaf dan
firman Allah taala: " diharamkan atas kamu Bangkai" surah al Maidah ayat 3. Ditakhsiskan drpdnya pada kelakuan idthirar/suntuk dan bangkai ikan dan belalang.
Dan firman Allah taala: " diharamkan Riba" ayat 275 surah al Baqarah. Di takhsiskan drpdnya jual araya( jual tamar muda dengan tamar masak )
وَذَكَرَ الزَّرْكَشِيُّ فِي " الْبُرْهَانِ " أَنَّهُ كَثِيرٌ فِي الْقُرْآنِ ، وَأَوْرَدَ مِنْهُ : وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ [ الْمَائِدَةِ : 97 ] . إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا [ يُونُسَ : 44 ] . وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا [ الْكَهْفِ : 49 ] . وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ [ فَاطِرٍ : 11 ] . اللَّهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ قَرَارًا [ غَافِرٍ : 64 ] .
Dan menyebut oleh Imam Zarkasi dalam kitab "Burhan" bahawa sanya banyak dalam quran. Dan mendatang ia setengah drpdnya.
Firman Allah taala: "dan bahawa Allah taala amat mengetahui ia dengan tiap2 suatu". Surah al Maidah ayat 97.
Dan firman Allah: "bahawa Allah tidak menzalimi ia akan manusia sedikitpun" surah yunus ayat 44.
Dan Firman Allah taala: dan tidak menzalimi oleh tuhan engkau( Muhammad saw) akan sesaorang pun" surah al Kahfi ayat 49.
Dan firman Allah taala: " dan Allahlah yang mencipta kamu drpd tanah kemudian drpd nutfah" surah Fatir ayat 11.
Dan Firman Allah: " Allah ialah tuhan yang menjadikan bagi kamu bumi sebagai tempat tetap" surah Ghafir ayat 64.
قُلْتُ : هَذِهِ الْآيَاتُ كُلُّهَا فِي غَيْرِ الْأَحْكَامِ الْفَرْعِيَّةِ ، فَالظَّاهِرُ أَنَّ مُرَادَ الْبُلْقِينِيِّ أَنَّهُ عَزِيزٌ فِي الْأَحْكَامِ الْفَرْعِيَّةِ . وَقَدِ اسْتَخْرَجْتُ مِنَ الْقُرْآنِ بَعْدَ الْفِكْرِ آيَةً فِيهَا ، وَهِيَ قَوْلُهُ : حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ [ النِّسَاءِ : 23 ] . الْآيَةَ ; فَإِنَّهُ لَا خُصُوصَ فِيهَا .
Aku( imam Suyuti ) berkata: ini ayat sekeliannya pada bukan ahkam fareiah/cabang, maka yang zahirnya bahawa murad/ kehendak imam Bulqini bahawa ianya banyak itu thabit pada ahkam Fareiah/cabang.
Dan sesungguhnya telah aku tuntut keluar/bawak keluar drpd alquran kemudian drpd fikirakan satu ayat padanya dan iaitu
firman Allah taala: " di haramkan atas kamu ibu2 kamu". Surah an Nisa ayat 23. Maka bahawa sanya tiada takhsis padanya.
الثَّانِي : الْعَامُّ الْمُرَادُ بِهِ الْمَخْصُوصُ .
Yang kedua : lafaz Umum yang di kehendaki dengan dia makhsus.
الثَّالِثُ : الْعَامُّ الْمَخْصُوصُ .
Yang ketiga: umum makhsus.
وَلِلنَّاسِ بَيْنَهُمَا فُرُوقٌ :
Dan thabit bagi manusia/ulama antara mereka itu beberpa cabang/berbeza pendapat.
أَنَّ الْأَوَّلَ : لَمْ يُرَدْ شُمُولُهُ لِجَمِيعِ الْأَفْرَادِ ، لَا مِنْ جِهَةِ تَنَاوُلِ اللَّفْظِ ، وَلَا مِنْ جِهَةِ الْحُكْمِ ; بَلْ هُوَ ذُو أَفْرَادٍ اسْتُعْمِلَ فِي فَرْدٍ مِنْهَا .
Pertama: tidak datang oleh meratainya bagi sekelian afrad. Tidak drpd jihat capaian lafaz dan tidak drpd jihat hukum bahkan ia yang mempunyai afrad yang di tuntut pakai pada fard/ketunggalan drpdnya.
وَالثَّانِي : أُرِيدَ عُمُومُهُ وَشُمُولُهُ لِجَمِيعِ الْأَفْرَادِ ، مِنْ جِهَةِ تَنَاوُلِ اللَّفْظِ لَهَا ، لَا مِنْ جِهَةِ الْحُكْمِ .
Yang keduanya: dikehendaki akan umumnya dan meratainya bagi sekelian Afrad, drpd jihat tercapai lafaz baginya yang tidak drpd jihat hukum.
وَمِنْهَا : أَنَّ الْأَوَّلَ مَجَازٌ قَطْعًا ، لِنَقْلِ اللَّفْظِ عَنْ مَوْضُوعِهِ الْأَصْلِيِّ . بِخِلَافِ الثَّانِي ; فَإِنَّ فِيهِ مَذَاهِبَ أَصَحُّهَا أَنَّهُ حَقِيقَةٌ ، وَعَلَيْهِ أَكْثَرُ الشَّافِعِيَّةِ وَكَثِيرٌ مِنَ الْحَنَفِيَّةِ وَجَمِيعُ الْحَنَابِلَةِ ، وَنَقَلَهُ إِمَامُ الْحَرَمَيْنِ عَنْ جَمِيعِ الْفُقَهَاءِ . وَقَالَ الشَّيْخُ أَبُو حَامِدٍ : إِنَّهُ مَذْهَبُ الشَّافِعِيِّ وَأَصْحَابِهِ ، وَصَحَّحَهُ السُّبْكِيُّ ; لِأَنَّ تَنَاوُلَ اللَّفْظِ لِلْبَعْضِ الْبَاقِي بَعْدَ التَّخْصِيصِ كَتَنَاوُلِهِ لَهُ بِلَا تَخْصِيصٍ ، وَذَلِكَ التَّنَاوُلُ حَقِيقِيٌّ اتِّفَاقًا ، فَلْيَكُنْ هَذَا التَّنَاوُلُ حَقِيقِيًّا أَيْضًا .
Dan setengah drpdnya: bahawa yang pertama iaitu majaz sama sekali, kerana memindahkan lafaz drpd tempatnya yang asal, dengan menyalahi yang kedua maka bahawa ada padanya beberapa mazhab yang asahnya bahawa ianya Hakikat, dan atasnya kebanyakan Shafieyah dan banyak drpd Hanafiyah dan sekelian Hanabilah. Dan telah memindah oleh Imam Haramain drpd sekelian fukaha.
Berkata Sheikh Abu Hamid: bahawa sanya Mazhab As Shafei dan ashabnya dan membilang sahih akan dia oleh imam Subki kerana tercapai lafaz bagi setengahya yang tinggal lagi kemudian drpd takhsis seperti tercapainya baginya dengan ketiadaan takhsis, dan demikian itu capaian ialah hakikat yang di sepakati, maka hendak adalah ini pencapaian iaitu hakikat juga.
وَمِنْهَا : أَنَّ قَرِينَةَ الْأَوَّلِ عَقْلِيَّةٌ ، وَالثَّانِي لَفْظِيَّةٌ .
Dan setengah drpdnya : bahawa qarinah yang pertama iaitu aqliah dan yang kedua lafziah.
وَمِنْهَا : أَنَّ قَرِينَةَ الْأَوَّلِ لَا تَنْفَكُّ عَنْهُ ، وَقَرِينَةَ الثَّانِي قَدْ تَنْفَكُّ عَنْهُ .
Dan setengahnya : bahawa karinah yang pertama iaitu tidak terbuka drpdnya dan karinah yang kedua sesungguhnya terbuka drpdnya.
وَمِنْهَا : أَنَّ الْأَوَّلَ يَصِحُّ أَنْ يُرَادَ بِهِ وَاحِدٌ اتِّفَاقًا ، وَفِي الثَّانِي خِلَافٌ .
Dan setengahnya: bahawa yang pertama itu Sah bahawa dikehendaki dengan dia satu sahaja, atas jalan sepakat ulama. Dan yang kedua ada berlaku khilaf.
وَمِنْ أَمْثِلَةِ الْمُرَادِ بِهِ الْخُصُوصُ : قَوْلُهُ تَعَالَى : الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ [ آلِ عِمْرَانَ : 173 ] . وَالْقَائِلُ وَاحِدٌ : نُعَيْمُ بْنُ مَسْعُودٍ الْأَشْجَعِيُّ أَوْ أَعْرَابِيٌّ مِنْ خُزَاعَةَ ، كَمَا أَخْرَجَهُ ابْنُ مَرْدَوَيْهِ مِنْ حَدِيثِ أَبِي رَافِعٍ لِقِيَامِهِ مَقَامَ كَثِيرٍ فِي تَثْبِيطِ الْمُؤْمِنِينَ عَنْ مُلَاقَاةِ أَبِي سُفْيَانَ .
dan setengah drpd contoh umum dikehendaki dengan khusus iaitu firman Allah taala: " mereka2 yang berkata bagi sekelian mereka oleh manusia. Bahawa manusia sesungguhnya telah berhimpun mereka itu bagi kamu maka takut oleh sekelian kamu akan mereka itu". Ali Emran ayat 173. Pada hal orang yang berkata demikian itu iaitu sorang sahaja iaitu Nuaim bin Masuud al asjaei atau ofang arab drpd kabilah Khuzaah seperti mana telah mentakhrij akan akan ini riwayat olej Marduyah drpd hadis Abi Rafie kerana menepatinya pada tempat yang banyak pada membimbangkan alan Orang beriman drpd berjumpa akan Abi Sufyan.
قَالَ الْفَارِسِيُّ : وَمِمَّا يُقَوِّي أَنَّ الْمُرَادَ بِهِ وَاحِدٌ قَوْلُهُ : إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ [ آلِ عِمْرَانَ : 175 ] . فَوَقَعَتِ الْإِشَارَةُ بِقَوْلِهِ : ذَلِكَ مَتَاعُ إِلَى وَاحِدٍ بِعَيْنِهِ ، وَلَوْ كَانَ الْمَعْنَى جَمْعًا لَقَالَ : ( إِنَّمَا أُولَئِكُمُ الشَّيْطَانُ ) فَهَذِهِ دَلَالَةٌ ظَاهِرَةٌ فِي اللَّفْظِ .
Berkata Al Farisi: dan setengah drpd dalil yang menkuatkan makna umum di kehendaki dengan khusus yakni makna sorang iaitu firman Allah taala : "sesungguhnya Demikian itu ialah Syaithan". Ali emran Ayat 175. Maka menunjuk oleh isyarat dengan katanya kalimah demikian itu iaitu kalimah yang digunakan kepada makna sorang sahaja, dan jikalau adalah makna iaitu jamak/ramai nescaya berkata Allah : sesungguhnya sekelian mereka itu iaitu Shaithan maka ini iaitu dilalah/ petunjuk yang nyata pada lafaz.
وَمِنْهَا قَوْلُهُ تَعَالَى : أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ [ النِّسَاءِ : 54 ] . أَيْ : رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لِجَمْعِهِ مَا فِي النَّاسِ مِنَ الْخِصَالِ الْحَمِيدَةِ .
Dan setengah depd Firman Allah taala : " adakah patut dengki sekelian mereka itu akan Manusia" an Nisa ayat 54. Dikehendakikan lafaz Manusia sekalipun makna dia ramai tapi yang dikehendaki dengan seorang sahaja iaitu Nabi kita Muhammad saw,
digunakan lafaz manusia ganti lafaz Nabi kita kerana menghimpunnya Nabi saw akan barang yang ada dalam diri manusia drpd perangai2 yang baik.
وَمِنْهَا قَوْلُهُ : ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ [ الْبَقَرَةِ : 199 ] . أَخْرَجَ ابْنُ جَرِيرٍ مِنْ طَرِيقِ الضَّحَّاكِ ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، فِي قَوْلِهِ : مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ قَالَ : إِبْرَاهِيمُ - عَلَيْهِ السَّلَامُ - .
Dan setengah drpdnya juga Firman Allah Taala: " kemudian melimpah/keluar sekelian mereka itu drpd tempat keluar manusia" al Baqarah ayat 199. Telah mentakhrij oleh Ibnu Jarir drpd jalan riwayat Ad Dhohak drpd ibni Abbas pada firman Allah itu iaitu drpd tempat keluar manusia, berkata ibnu Abbas iaitu Nabi ibrahim seorang alahis salam.
Disisni juga dilihatkan bahawa lafaz manusia yang makna ramai digunakan makna seorang.
وَمِنَ الْغَرِيبِ قِرَاءَةُ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ : ( مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسِي ) قَالَ : فِي " الْمُحْتَسَبِ " : يَعْنِي آدَمَ ، لِقَوْلِهِ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا [ طه : 115 ] .
Dan setngah drpd yang jarang2 dibaca iaitu bacaan Saed bin Jubair yang membaca dengan bacaan seperti di atas, berkata di dalam kitab Al Muhtasib yakni dikehendakikan dengan lafaz manusia itu iaitu Nabi Adam kerana berdalilkan firman Allah taala: maka lupa ia dan tidak kami dapati baginya kesungguhan" surah Toha ayat 115.
وَمِنْهَا : قَوْلُهُ تَعَالَى : فَنَادَتْهُ الْمَلَائِكَةُ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرَابِ [ آلِ عِمْرَانَ : 39 ] أَيْ : جِبْرِيلُ ، كَمَا فِي قِرَاءَةِ ابْنِ مَسْعُودٍ .
Dan setengah drpdnya : firman Allah taala : "maka menyeru akan dia oleh malaikah wal hal dianya sedang berdiri sembahyang dalam mihrab" Ali emran ayat 39.
Lafaz Malaikah satu lafaz ramai/ malaikah yang ramai tapi dikehendaki disini seorang iaitu Jibril seperti mana bacaan ibni Masuud ra.
Sent from my iPad
No comments:
Post a Comment